Научна комуникација, партиципација, приповедање и уметност

Научна комуникација, партиципација, приповедање и уметност

Након серија индивидуалних консултација које је Центар за промоцију науке спровео са научним клубовима широм Србије 3. марта 2021. године одржан је и последњи сусрет на вебинару у оквиру SySTEM2020 пројекта.

На овом вебинару угостили смо Јелену Врањешевић, професорку Филозофског факултета која је говорила о  томе зашто је важна партиципација? Чему доприноси веће учешће деце у програмима научне комуникације? Шта је то партиципација и које све нивое учешћа имамо, те како укључивати децу у развој и имплементацију програма научне комуникације? Ова питања пратили су и бројни примери из праксе, а посебна пажња посвећена је коистраживањима, или заједничким истраживањима, деце и одраслих. Након професорке Врањешевић разговарали смо са дизајнером наратива Ранком Трифковићем. Он је говорио о важности приче и приповедања за еволутивни опстанак и комуникацију уопште. Како можемо да учимо уз помоћ приповедања, уз забаву и игру, постоје и антрополошке теорије које претпостављају да смо почели да напредујемо оног тренутка када су кроз приповест (изговорену, испевану, отплесану) почели да се преносе знање и искуство. И данас, приповедање чини окосницу комуникације, те је племенита вештина преношења приче, све траженија и у областима забаве и у научној комуникацији. У научној комуникацији, баш приповедањем важна и комплексна знања успевамо да пренесемо кроз причу која је разумљива свакоме од нас. Можемо рећи да приповедањем научна сазнања добијају значење за грађане јер на тај начин бивају преведена на оно што је сваком од нас блиско и важно. Тако нам приповедање остаје значајна метода за развој научне писмености због чега су учесници вебинара веома позитивно оценили овај део излагања. 

Завршна сесија на вебинару била је посвећена пројектима Центра за промоцију науке који комбинују уметност и науку. Представили смо радове из art+science програма претходних година, али и математичко-плесни перформанс „Тачка је оно што нема делова“, настао у оквиру прошлогодишње манифестације „Мај месец математике“, као и низ дечјих радионица које су комбиновале научни и уметнички приступ истраживању и бављењу науком. Ово је била инспиративна сесија коју су водили Бојан Кениг и Јелена Јоксимовић, са циљем да научну комуникацију у програмима научних клубова обогатимо и учинимо разноврснијом кроз повезивање са другим, традиционално ненаучним дисциплинама. Иако уметност и наука имају приступе, методе и традиције који се разликују, њихови циљеви су у основи исти – разумевање и описивање света који нас окружује. Простор који настаје на пресеку науке и уметности често нам дозвољава доста слободе у изражавању. У питању је интегративна пракса где знање, искуство и методологије различитих дисциплина мењају једна другу и заједнички доводе до стварања новог знања. На примерима пројеката и пракси које су произашле из споја науке и уметности покушали смо да уочимо тај спој, као и шта нам овакав приступ доноси у научној комуникацији.

 

Посебно смо задовољни што су у евалуацији програма сви учесници позитивно оценили избор тема и саговорника и што су истакли да би и у будућности радо учествовали у сличним програмима. 

Овај вебинар, организован у оквиру пројекта SySTEM 2020, финансиран je у оквиру програма Хоризонт 2020.

Остале активности