Центар за промоцију науке представио је 28. новембра, у Градској библиотеци Чачак, свој научнопопуларни часопис Елементи, у склопу програма „Елементарно о Елементимаˮ намењеног средњошколцима.
У првом делу вечери представљен је научнопопуларни часопис Елементи, који већ десет година читаоцима доноси најновије приче из света науке. О издању Центра за промоцију науке говорио је Иван Умељић, уредник издања и руководилац Сектора за издаваштво ЦПН-а.
Он је истакао да Елементи откривају шири контекст научних феномена и доносе мање познате историјске и савремене детаље и приче, попут недовољно истражене везе између науке и робовласништва. Посебан акценат ставио је на ауторски тим који чине истраживачи са више талената, због чега часопис краси јасан и приступачан стил, као и домишљати визуелни садржаји које потписују неки од најбољих домаћих илустратора.

Публика је посебно упозната са тематом последњег, 42. броја који је посвећен симбиозама, као и са текстом др Вање Суботић „Вештачки агенси: улоге и личности машинаˮ. Др Суботић, дугогодишња сарадница Елемената и истраживачица са Института за филозофију Филозофског факултета у Београду, докторирала је на филозофским аспектима модела заснованих на вештачким неуронским мрежама.
У другом делу програма она је чачанским гимназијалцима кроз интерактивно излагање приближила принципе рада ChatGPT-а и других чет-ботова, објаснивши како функционише обрада природног језика и на који начин трансформер модели повезују токене, односно речи. „Када се зада питање чет-боту одговор не мора нужно бити тачан, заправо то је статистички скуп података које добијамо и које ипак треба проверити”, нагласила је др Суботић.

Разговор се даље развио у правцу питања да ли чет-ботови заиста „разумејуˮ језик, као и да ли је безбедно делити приватне информације са конверзационим моделима вештачке интелигенције. Посебна пажња посвећена је културолошким разликама, употреби виртуелних аватара и потенцијалним ризицима – од зависности до неконтролисаног везивања за дигиталне агенте. Учесници су дискутовали и о улози вештачке интелигенције у школским задацима, уз закључак да ови алати могу бити значајна подршка, али никако потпуна замена за учење.
Програм је водила библиотекарка Тања Вуковић.
Фото: Владимир Симић










