Centar za promociju nauke predstavio je 28. novembra, u Gradskoj biblioteci Čačak, svoj naučnopopularni časopis Elementi, u sklopu programa „Elementarno o Elementimaˮ namenjenog srednjoškolcima.
U prvom delu večeri predstavljen je naučnopopularni časopis Elementi, koji već deset godina čitaocima donosi najnovije priče iz sveta nauke. O izdanju Centra za promociju nauke govorio je Ivan Umeljić, urednik izdanja i rukovodilac Sektora za izdavaštvo CPN-a.
On je istakao da Elementi otkrivaju širi kontekst naučnih fenomena i donose manje poznate istorijske i savremene detalje i priče, poput nedovoljno istražene veze između nauke i robovlasništva. Poseban akcenat stavio je na autorski tim koji čine istraživači sa više talenata, zbog čega časopis krasi jasan i pristupačan stil, kao i domišljati vizuelni sadržaji koje potpisuju neki od najboljih domaćih ilustratora.

Publika je posebno upoznata sa tematom poslednjeg, 42. broja koji je posvećen simbiozama, kao i sa tekstom dr Vanje Subotić „Veštački agensi: uloge i ličnosti mašinaˮ. Dr Subotić, dugogodišnja saradnica Elemenata i istraživačica sa Instituta za filozofiju Filozofskog fakulteta u Beogradu, doktorirala je na filozofskim aspektima modela zasnovanih na veštačkim neuronskim mrežama.
U drugom delu programa ona je čačanskim gimnazijalcima kroz interaktivno izlaganje približila principe rada ChatGPT-a i drugih čet-botova, objasnivši kako funkcioniše obrada prirodnog jezika i na koji način transformer modeli povezuju tokene, odnosno reči. „Kada se zada pitanje čet-botu odgovor ne mora nužno biti tačan, zapravo to je statistički skup podataka koje dobijamo i koje ipak treba proveriti”, naglasila je dr Subotić.

Razgovor se dalje razvio u pravcu pitanja da li čet-botovi zaista „razumejuˮ jezik, kao i da li je bezbedno deliti privatne informacije sa konverzacionim modelima veštačke inteligencije. Posebna pažnja posvećena je kulturološkim razlikama, upotrebi virtuelnih avatara i potencijalnim rizicima – od zavisnosti do nekontrolisanog vezivanja za digitalne agente. Učesnici su diskutovali i o ulozi veštačke inteligencije u školskim zadacima, uz zaključak da ovi alati mogu biti značajna podrška, ali nikako potpuna zamena za učenje.
Program je vodila bibliotekarka Tanja Vuković.
Foto: Vladimir Simić










