Конференција о образовању, науци и иновацијама за ново доба наставе – Стартуј будућност, одржана 19. и 20. септембра у Ложионици, коју је организовао Центар за промоцију науке у партнерству са организацијом Достигнућа младих из Србије, окупила је више од 250 наставника, истраживача, привредника и представника образовних институција, са циљем да се осветле начини на које наука, савремене технологије, менторство и предузетничко образовање обликују и унапређују каријере младих.
У фокусу првог дана били су глобални изазови и могућности – од вештачке интелигенције и биотехнологије до паметне пољопривреде и креативних индустрија. Разматране су теме које обликују будућност друштва и показују како наука, иновације и технологије могу допринети развоју образовања, као и на који начин отварају нове каријерне путеве за младе. Други дан конференције био је усмерен на развој предузетничких компетенција и повезивање образовања са привредом – кроз примере менторства, ученичких пракси и дискусије о томе како образовни систем може одговорити на потребе савременог тржишта рада.
Међу говорницима су се истакли др Фунда Гунеш, научница из САД и оснивачица компаније Walu AI, и Тревис Фелдлер, оснивач и директор компаније Techrow. Гунеш је представила потенцијале и ризике примене вештачке интелигенције у настави, нагласивши значај очувања људских вредности, креативности и критичког мишљења. Фелдлер је говорио о развоју образовних медија у динамична VR искуства, улози AI у паметнијем подучавању и коришћењу података за практичне увиде, уз отворене ресурсе доступне наставницима.
Питање како образовни систем може да прати убрзане промене тржишта рада и оспособи младе не само да разумеју технологије будућности, већ и да активно учествују у њиховом обликовању, било је централна тема панела Образовање у корак са науком, технологијом и креативним индустријама.
Трибина Грађанска наука у учионици показала је како укључивање ученика у истраживачке пројекте може пробудити њихову радозналост, развити критичко мишљење и приближити им научни процес. Наставници су препознати као кључни посредници између школе и научне заједнице, а указано је и на бројне изазове и потенцијале овог приступа.
Панел о партнерствима отворио је важну тему за будућност образовања, представљајући организације цивилног друштва које годинама граде снажну сарадњу са индустријом. Учесници су, осим садашњих улога у цивилном сектору, имали искуство и у јавном сектору и индустрији, што им је омогућило да прикажу како различите перспективе доприносе унапређењу образовања.
„Снажна партнерства између образовних институција, науке и индустрије основ су визије у којој млади добијају знање, вештине и вредности потребне да постану покретачи иновација и будућег развоја“, истакла је Данијела Вучићевић, в.д. директора Центра за промоцију науке.
Још један инспиративан део програма био је STEM up пич, где су наставници и представници организација показали како иновативни наставни модели и учионице будућности подстичу креативност, тимски рад и дигиталне вештине. Ово је још један доказ да је иновација у образовању кључна за развој младих који ће бити спремни за изазове које доноси савремени свет.
Други дан је, кроз панел Мост између привреде и образовања, посебно нагласио вредност сарадње школа и компанија. Ментори из водећих фирми поделили су искуства рада са ученичким компанијама, показујући како ова пракса подстиче предузетнички дух код младих, али и инспирише саме менторе. Сесија посвећена предузетничком образовању приказала га је као „алат за цео живот“ – више од покретања бизниса, то је начин размишљања који развија креативност, способност препознавања прилика и преузимања одговорности. Панел је окупио стручњаке из привреде, академске заједнице и образовања, који су показали како овај приступ приближава школу реалним потребама друштва и тржишта рада.
Током два дана размене идеја, искустава и визија показало се да су наука, технологија и предузетништво нераскидиво повезани у мисији оснаживања младих, док иновативно, отворено и одрживо образовање представља кључ за друштво у којем они нису само пратиоци, већ постају носиоци и покретачи промена.