По први пут у нашем региону, од 23. до 26. септембра, одржан је едукативни пројекат намењен наставницима и едукаторима – Western Balkan Design Sprint. Пројекат је реализован уз подршку Универзитета Индијана из Сједињених Америчких Држава, а окупио је едукаторе из пет балканских земаља, међу којима су били и представници Центра за промоцију науке.
Western Balkan Design Sprint је јединствен пројекат који укључује едукаторе Западног Балкана са циљем да удружено делују на развоју инжењерских и мејкерских вештина и шире их у својим локалним заједницама. У програму учествује 16 наставника из Србије, Хрватске, Македоније, Босне и Херцеговине и Албаније. У организацији програма учествовало је више партнерских организација из региона, укључујући и Центар за промоцију науке. Координатор пројекта је Адам Малтис са Универзитета Индијана, едукатор са вишегодишњим искуством у обучавању наставника СТЕМ вештинама и развоју мејкерс културе у учионици.
Први део пројекта је одржан у Загребу у периоду 23-26 септембра, где су наставници кроз неколико дана прошли кроз интензивну обуку принципа дизајна и инжењерског мишљења. На самом почетку обуке наставницима су предочени принципи дизајнерског мишљења који подразумева полазак од потреба корисника и пролази кроз фазе креирања прототипа и тестирања решења, све док се не дође до финалног производа. Наставници су потом овај принцип користили како би решили задати проблем из угла њихових ученика, користећи минималне ресурса уз максимално ослањање на креативност.

Наставници су кроз решавање отворених проблема стекли нове идеје како да подстакну ученике на креативно и самостално размишљање у учионици. Према речима наставнице математике Наталије Будински, овакви задаци представљају прави пут савременог образовања у доба вештачке интелигенције, јер подстичу ученике да уче како да уче и развијају вештине 21. века, уместо да се ослањају на механичко преписивање и понављање.
Изазови током обуке били су осмишљени као поједностављене верзије стварних проблема са којима се ученици могу сусрести у животу. Наставници су имали задатак да осмисле и 3Д одштампају решење за неки од тих проблема, уз додатни услов да притом користе што мање материјала за штампу. На тај начин развијали су начин размишљања усмерен на креативно решавање задатака и ефикасно постављање проблема – вештине које касније могу пренети својим ученицима. Стечена знања наставници су потом проверили на загребачком Makers Faire фестивалу, где су са посетиоцима поделили резултате свог рада.
Према речима Катарине Стекић из Центра за промоцију науке, овакви програми подсећају на суштинску улогу образовања – да припрема ученике за непредвидиву будућност. Она истиче да су вештине решавања проблема са ограниченим ресурсима од кључног значаја у савременом свету, као и да размена искустава међу едукаторима широм региона омогућава заједничко учење и проналажење решења.
Пројекат се наставља у асинхроном формату, са циљем да наставници што пре примене стечене вештине у својим учионицама. Током наредних девет месеци, сусрећеће се са новим изазовима како би развили одржива решења, а један од задатака биће и едукација колега у њиховом окружењу, чиме се подстиче ширење образовања усмереног на развој креативности и тимског решавања проблема.