Western Balkan Design Sprint u Zagrebu

Western Balkan Design Sprint u Zagrebu

Po prvi put u našem regionu, od 23. do 26. septembra, održan je edukativni projekat namenjen nastavnicima i edukatorima – Western Balkan Design Sprint. Projekat je realizovan uz podršku Univerziteta Indijana iz Sjedinjenih Američkih Država, a okupio je edukatore iz pet balkanskih zemalja, među kojima su bili i predstavnici Centra za promociju nauke.

Western Balkan Design Sprint je jedinstven projekat koji uključuje edukatore Zapadnog Balkana sa ciljem da udruženo deluju na razvoju inženjerskih i mejkerskih veština i šire ih u svojim lokalnim zajednicama. U programu učestvuje 16 nastavnika iz Srbije, Hrvatske, Makedonije, Bosne i Hercegovine i Albanije. U organizaciji programa učestvovalo je više partnerskih organizacija iz regiona, uključujući i Centar za promociju nauke. Koordinator projekta je Adam Maltis sa Univerziteta Indijana, edukator sa višegodišnjim iskustvom u obučavanju nastavnika STEM veštinama i razvoju mejkers kulture u učionici.

Prvi deo projekta je održan u Zagrebu u periodu 23-26 septembra, gde su nastavnici kroz nekoliko dana prošli kroz intenzivnu obuku principa dizajna i inženjerskog mišljenja. Na samom početku obuke nastavnicima su predočeni principi dizajnerskog mišljenja koji podrazumeva polazak od potreba korisnika i prolazi kroz faze kreiranja prototipa i testiranja rešenja, sve dok se ne dođe do finalnog proizvoda. Nastavnici su potom ovaj princip koristili kako bi rešili zadati problem iz ugla njihovih učenika, koristeći minimalne resursa uz maksimalno oslanjanje na kreativnost.

Nastavnici su kroz rešavanje otvorenih problema stekli nove ideje kako da podstaknu učenike na kreativno i samostalno razmišljanje u učionici. Prema rečima nastavnice matematike Natalije Budinski, ovakvi zadaci predstavljaju pravi put savremenog obrazovanja u doba veštačke inteligencije, jer podstiču učenike da uče kako da uče i razvijaju veštine 21. veka, umesto da se oslanjaju na mehaničko prepisivanje i ponavljanje.

Izazovi tokom obuke bili su osmišljeni kao pojednostavljene verzije stvarnih problema sa kojima se učenici mogu susresti u životu. Nastavnici su imali zadatak da osmisle i 3D odštampaju rešenje za neki od tih problema, uz dodatni uslov da pritom koriste što manje materijala za štampu. Na taj način razvijali su način razmišljanja usmeren na kreativno rešavanje zadataka i efikasno postavljanje problema – veštine koje kasnije mogu preneti svojim učenicima. Stečena znanja nastavnici su potom proverili na zagrebačkom Makers Faire festivalu, gde su sa posetiocima podelili rezultate svog rada.
Prema rečima Katarine Stekić iz Centra za promociju nauke, ovakvi programi podsećaju na suštinsku ulogu obrazovanja – da priprema učenike za nepredvidivu budućnost. Ona ističe da su veštine rešavanja problema sa ograničenim resursima od ključnog značaja u savremenom svetu, kao i da razmena iskustava među edukatorima širom regiona omogućava zajedničko učenje i pronalaženje rešenja.
Projekat se nastavlja u asinhronom formatu, sa ciljem da nastavnici što pre primene stečene veštine u svojim učionicama. Tokom narednih devet meseci, susrećeće se sa novim izazovima kako bi razvili održiva rešenja, a jedan od zadataka biće i edukacija kolega u njihovom okruženju, čime se podstiče širenje obrazovanja usmerenog na razvoj kreativnosti i timskog rešavanja problema.

Ostale aktivnosti

Politika upravljanja kolačićima

Kolačići su male tekstualne datoteke koje se koriste kako bi korisničko iskustvo na veb-sajtovima bilo efikasnije. Zakonom je predviđeno da možemo čuvati kolačiće na vašem uređaju ako su strogo neophodni za rad ovog sajta. Za sve ostale tipove kolačića nam je potrebna vaša saglasnost. Saznajte više o tome kako obrađujemo lične podatke iz naše Politike privatnosti.