Konferencija o obrazovanju, nauci i inovacijama za novo doba nastave – Startuj budućnost, održana 19. i 20. septembra u Ložionici, koju je organizovao Centar za promociju nauke u partnerstvu sa organizacijom Dostignuća mladih iz Srbije, okupila je više od 250 nastavnika, istraživača, privrednika i predstavnika obrazovnih institucija, sa ciljem da se osvetle načini na koje nauka, savremene tehnologije, mentorstvo i preduzetničko obrazovanje oblikuju i unapređuju karijere mladih.
U fokusu prvog dana bili su globalni izazovi i mogućnosti – od veštačke inteligencije i biotehnologije do pametne poljoprivrede i kreativnih industrija. Razmatrane su teme koje oblikuju budućnost društva i pokazuju kako nauka, inovacije i tehnologije mogu doprineti razvoju obrazovanja, kao i na koji način otvaraju nove karijerne puteve za mlade. Drugi dan konferencije bio je usmeren na razvoj preduzetničkih kompetencija i povezivanje obrazovanja sa privredom – kroz primere mentorstva, učeničkih praksi i diskusije o tome kako obrazovni sistem može odgovoriti na potrebe savremenog tržišta rada.
Među govornicima su se istakli dr Funda Guneš, naučnica iz SAD i osnivačica kompanije Walu AI, i Trevis Feldler, osnivač i direktor kompanije Techrow. Guneš je predstavila potencijale i rizike primene veštačke inteligencije u nastavi, naglasivši značaj očuvanja ljudskih vrednosti, kreativnosti i kritičkog mišljenja. Feldler je govorio o razvoju obrazovnih medija u dinamična VR iskustva, ulozi AI u pametnijem podučavanju i korišćenju podataka za praktične uvide, uz otvorene resurse dostupne nastavnicima.
Pitanje kako obrazovni sistem može da prati ubrzane promene tržišta rada i osposobi mlade ne samo da razumeju tehnologije budućnosti, već i da aktivno učestvuju u njihovom oblikovanju, bilo je centralna tema panela Obrazovanje u korak sa naukom, tehnologijom i kreativnim industrijama.
Tribina Građanska nauka u učionici pokazala je kako uključivanje učenika u istraživačke projekte može probuditi njihovu radoznalost, razviti kritičko mišljenje i približiti im naučni proces. Nastavnici su prepoznati kao ključni posrednici između škole i naučne zajednice, a ukazano je i na brojne izazove i potencijale ovog pristupa.
Panel o partnerstvima otvorio je važnu temu za budućnost obrazovanja, predstavljajući organizacije civilnog društva koje godinama grade snažnu saradnju sa industrijom. Učesnici su, osim sadašnjih uloga u civilnom sektoru, imali iskustvo i u javnom sektoru i industriji, što im je omogućilo da prikažu kako različite perspektive doprinose unapređenju obrazovanja.
„Snažna partnerstva između obrazovnih institucija, nauke i industrije osnov su vizije u kojoj mladi dobijaju znanje, veštine i vrednosti potrebne da postanu pokretači inovacija i budućeg razvoja“, istakla je Danijela Vučićević, v.d. direktora Centra za promociju nauke.
Još jedan inspirativan deo programa bio je STEM up pič, gde su nastavnici i predstavnici organizacija pokazali kako inovativni nastavni modeli i učionice budućnosti podstiču kreativnost, timski rad i digitalne veštine. Ovo je još jedan dokaz da je inovacija u obrazovanju ključna za razvoj mladih koji će biti spremni za izazove koje donosi savremeni svet.
Drugi dan je, kroz panel Most između privrede i obrazovanja, posebno naglasio vrednost saradnje škola i kompanija. Mentori iz vodećih firmi podelili su iskustva rada sa učeničkim kompanijama, pokazujući kako ova praksa podstiče preduzetnički duh kod mladih, ali i inspiriše same mentore. Sesija posvećena preduzetničkom obrazovanju prikazala ga je kao „alat za ceo život“ – više od pokretanja biznisa, to je način razmišljanja koji razvija kreativnost, sposobnost prepoznavanja prilika i preuzimanja odgovornosti. Panel je okupio stručnjake iz privrede, akademske zajednice i obrazovanja, koji su pokazali kako ovaj pristup približava školu realnim potrebama društva i tržišta rada.
Tokom dva dana razmene ideja, iskustava i vizija pokazalo se da su nauka, tehnologija i preduzetništvo neraskidivo povezani u misiji osnaživanja mladih, dok inovativno, otvoreno i održivo obrazovanje predstavlja ključ za društvo u kojem oni nisu samo pratioci, već postaju nosioci i pokretači promena.