Primena misaonih eksperimenata u nastavi

Stručni seminar za nastavnike


Šta su misaoni eksperimenti?

Misaoni eksperimenti svoju primenjivost nalaze u svim nastavnim predmetima, u gotovo svim načinima izvođenja nastave, mogu da budu deo svakog metoda prenošenja i sticanja znanja, nezaobilazni su u procesu učvršćivanja i retencije znanja i pružaju neograničen prostor za inovaciju u sferama nastave, obrazovanja i vaspitanja. Misaoni eksperimenti su zdrava poslastica za mozak. U eri brze hrane za naše osiromašeno mišljenje, servirane u ekspres restoranima elektronskih medija i društvenih mreža, oni pružaju mnogo više od ukrštenica i sudokua. Misaoni eksperimenti otvaraju kapije izukrštanih, kitnjastih, nepredvidivih staza u vrtovima mišljenja, uvodeći nas u zabavne lavirinte zaključivanja o pitanjima i intelektualnim zavrzlamama koje su nas odvajkada mučile ili za koje, ispostaviće se, nažalost, nikada nismo ni čuli.

Primena u obrazovanju

Istraživanje konceptualnih mogućnosti nije nešto što može da bude ograničeno na partikularne sfere stvarnosti, kao što je to slučaj sa posebnim naukama. Iako je njegovo rodno mesto u filozofiji, po prirodi same misaone eksperimentacije, svoje radno područje pronalazi i u matematici, fizici, psihologiji, književnosti, istoriji, ekonomiji ili bilo kojoj disciplini koja problematizuje naše mišljenje i znanje o prirodi stvarnosti, uključujući i društvenu stvarnost i elemente realnosti koje je stvorio čovek. Zbog toga misaoni eksperimenti svoju primenjivost nalaze u svim nastavnim predmetima, u gotovo svim načinima izvođenja nastave, mogu da budu deo svakog metoda prenošenja i sticanja znanja, nezaobilazni su u procesu učvršćivanja i retencije znanja i pružaju neograničen prostor za inovaciju u sferama nastave, obrazovanja i vaspitanja.

Istražite više na internet stranici: http://cpn.rs/misaonieksperimenti/

O seminaru

Seminar je u katalogu ZUOV-a zaveden pod kataloškim brojem 554 i akreditovan je za školsku 2018/2019, 2019/2020. i 2020/2021. godinu: http://zuov-katalog.rs/

Kompetencija koju predloženi program razvija: K2 – Kompetencije za poučavanje i učenje. Očekivani efekti obuke: Polaznici će biti upućeni u najznačajnije i istorijski najuticajnije misaone ekperimente koji su trasirali moderan tok razvoja ljudskog saznanja. Polaznici će biti osposobljeni da kod učenika razviju oblike stvaralačke imaginacije koja je danas nezaobilazna u sticanju novih saznanja, ovladavanju novim pojmovima, kako u prirodnim tako i u društvenim naukama, kritičkom mišljenju i razumevanju savremenog sveta.

Autori i realizatori seminara su dr Mašan Bogdanovski sa Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu i Ivan Umeljić iz Centra za promociju nauke.

POVEZANO