Seminar o recenziranju

Obuka za istraživače


Seminar o recenziranju

Grupa istraživača, koji su ujedno recenzenti i članovi uredništava međunarodnih časopisa (a neki i učesnici COST akcije TD1306 „New frontiers in peer-review“), u saradnji sa Centrom za promociju nauke (CPN), kreirala je seminar o recenziranju, namenjen doktorandima i mlađim istraživačima. Na pojedinim fakultetima u Srbiji studenti se obučavaju za pisanje naučnih radova, dok obuke za recenziranje gotovo da nema. Anketa sprovedena među urednicima 22 časopisa koji se štampaju u Srbiji (odgovorilo je 50 od 70 urednika) pokazala je da je proces recenziranja neefikasan, najviše zbog slabog odziva pozvanih recenzenata, dugog čekanja na recenziju, a u izvesnoj meri i zbog nedovoljne kompetentnosti i stručnosti recenzenata. Stav jednog broja urednika je da je obrazovanje i trening recenzenata (posebno mladih) put kojim treba ići da bi se poboljšala efikasnost.

Teme

Tročasovni seminar u kome učestvuje petoro predavača obuhvata teme u rasponu od toga kako dobro uraditi recenziju, preko etike u recenziranju do epistemoloških aspekata pisanja i recenziranja naučnih radova i funkcionisanja specifičnih recenzentskih mreža i platformi kao što je Publons. Ugledni predavači sa bogatim iskustvom uređivanja i recenziranja za renomirane naučne časopise osvrću se i na brojna zanimljiva pitanja koja su u vezi sa procesom recenziranja: zašto recenzirati?; šta su ciljevi recenziranja?; da li recenzent pomaže uredniku časopisa ili autoru?; da li je recenzent i autor rada koji recenzira?; da li recenzent može biti objektivan?; da li se recenziranje može citirati?; kao i mnoga druga pitanja.

Statistika

Seminar je tokom 2017. i 2018. održan pet puta: u Centru za promociju nauke i u Rektoratima Univerziteta u Nišu, Novom Sadu i Kragujevcu. Seminaru je ukupno prisustvovalo 275 polaznika, od čega su 84 % činili mladi istraživači (doktorandi, istraživači), a 16% stariji profesori i naučni radnici. Njih 31% je pripadalo je oblasti društveno-humanističkih nauka, 30% je poticalo iz tehničko-tehnoloških, 24% iz prirodno-matematičkih, a 15% iz oblasti medicinskih nauka. Organizatori seminara su stava da treba nastaviti sa obrazovanjem recenzenata, da su pripadnici akademske zajednice veoma zainteresovani za tu temu, a rezultat test recenzije je pokazao da postoji i realna potreba za ovakvom edukacijom. Obučavanjem mladih povećaće se kompetentnost pojedinaca, broj raspoloživih recenzenata, a samim tim i efikasnost procesa recenziranja u časopisima.

POVEZANO

Politika upravljanja kolačićima

Kolačići su male tekstualne datoteke koje se koriste kako bi korisničko iskustvo na veb-sajtovima bilo efikasnije. Zakonom je predviđeno da možemo čuvati kolačiće na vašem uređaju ako su strogo neophodni za rad ovog sajta. Za sve ostale tipove kolačića nam je potrebna vaša saglasnost. Saznajte više o tome kako obrađujemo lične podatke iz naše Politike privatnosti.